Vývoj internetového obchodu v dobe koronakrízy

Experti sa zhodujú na tom, že aktuálna pandémia koronavírusu zmenila svet. Úsilie o minimálny kontakt medzi ľudmi odštartovalo skutočný boom e-shopov. Ak sa doteraz tvrdilo, že kto nemá         e-shop, ako by neexistoval, tak  toto tvrdenie dnes platí dvojnásobne. Ako sa zvýšila dôležitosť e-shopov počas krízy, na akých e-shopoch ľudia najčastejšie nakupujú a prečo nakupujú cez internet?

Dopady pandémie covid-19 na správanie anákupné zvyky populácie sa silnejšie prejavujú predovšetkým v opatrnejšom útrácaní financií, v obmedzenom čase strávenom v kamenných predajniach, podpore malých podnikateľov a živnostníkov, a taktiež nákupom produktov v tuzemsku.

Dôvera v online nakupovanie stále rastie

Online nakupovanie postupom doby neustále silnie. Covid podporil online nákupy aj v kategóriách, ktoré ľudia spravidla chcú vidieť alebo si osobne vyskúšať, či o nich diskutovať s obsluhou. Sem patrí napr. oblečenie, lieky a doplnky stravy, kozmetika a drogéria, ale taktiež potraviny a hračky.

Pozorujeme vӓčšiu dôveru v nakupovanie online. Najvýraznejším trendom je vӓčšia dôvera v platby kartou, všeobecne vӓčšia frekvencia nákupov na internete a zvyšuje sa aj priemerná hodnota objednávky. Do sveta online nákupov tak kvôli koronakríze vstúpila aj skupina seniorov, ktorá sa mu doposiaľ vyhýbala.

Polovica ľudí nakupuje online rovnako ako predtým

Na polovicu ľudí šírenie koronavírusu nemá vplyv ohľadne množstva realizovaných nákupov na e-shopoch. Títo ľudia nakupujú online rovnako nezávisle od pandémie.

Koronakríza mala pozitívny dopad na zvýšenie predaja čistiacich a dezinfekčných prostriedkov, jedál  z výdajných okienok reštauracií a voľne predajných doplnkov stravy na podporu imunity. Naopak, covid mal negatívny vplyv na frekvenciu nákupu oblečenia a topánok, športového vybavenia, fastfoodu a výrobkov zo segmentu hobby a záhrady. V prípade tovaru dlhodobej spotreby sa negatívny vplyv zaznamenal pri nákupoch dovoleniek, rekonštrukciách bývania a kúpe nábytku, ale rovnako aj pri kúpe nehnuteľností.

Internetové obchody počas núdzového stavu profitovali a našli nových zákazníkov. Súčasne kríza prispela k rýchlejšiemu vstupu ďalších obchodníkov do online priestoru, ktoré aj do budúcna bude pre nich slúžiť ako ďalší predajný kanál.


Sme tiež online